Vårkänslor


 
Jag kom att tänka på en sak idag som kändes ganska viktig. Jag är så trött på att mitt fokus kring kroppen ligger på vikten... vikttankarna finns där automatiskt, det är ett så vant tankesätt som jag har bankat in under många år. Jag har fortfarande en stark vikträdsla och jag är stensäker varje dag på att jag har gått upp i vikt. Och ja, jag försöker tänka med sunt förnuft att det förmodligen inte alls är så, men det brukar inte gå speciellt bra. Men fokus kring kroppen alltså. Istället för att fokusera på vikten måste jag börja fokusera på att jag förbättrar konditionen och styrkan. Jag måste ha ett mål att kämpa mot som inte har något med vikten att göra. Min tanke med det här är att även om jag-har-gått-upp-i-vikt-känslorna kommer, och jag vet att de inte försvinner bara sådär, så kan jag i alla fall tänka att jag har blivit starkare i kroppen och att jag orkar mer. Och att det då känns mer okej. Lite rörigt kanske men jag ska försöka tänka så istället för att låta vikttankarna ta så mycket plats. Värt att ge det en chans. Men jag ska inte börja träna på gym eller något sånt, utan jag det räcker med ridningen och att springa. Det är mest min kondition jag vill förbättra och fixar jag att springa Vårruset i maj så är jag väldigt nöjd.
 
Och nej, att jag har börjat springa är inget nytt ätstört tvångsbeteende. Grejen är att jag älskar, och har alltid älskat, att jobba med kroppen, och att bli helt genomsvettig och helt slut så att jag inte orkar ta ett enda steg till. Att sätta upp mål och sen kämpa för att nå dom är roligt, och känslan att faktiskt klara av någonting som man har kämpat för är ju helt underbar. För mig är det viktigt att ha ett mål att kämpa mot, det är det som driver mig att fortsätta orka.
 
Nu mot sängen. Skola hela dagen imorgon. Hej rastlöshet. Men det ska nog gå bra. Viktigt med vila också...
 
Vi passade på att ta lite bilder i det underbara vårvädret :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0