Nu åker vi till Oxford

I torsdags kväll kom mamma! Igår tog jag med henne till Seven Sisters, de där sju kullarna. Tyvärr saknades solen, men vi slapp regnet i alla fall. Åt först lunch på ett mysigt ställe innan vi vandrade ut på första kullen. Många små gulliga lamm såg vi också! När vi kom tillbaka till Brighton fikade vi scones och te. Och så blev det grekisk mat på kvällen.

Helgen kommer bjuda på roliga äventyr. Om en timme åker mamma och jag till Oxford, vilket ska bli jätteroligt! Jag har aldrig varit där men alla säger att det är så fint. Och så ska vi se vart de spelade in biblioteksscenerna och så i Harry Potter.

Så nu tåg till London och vidare till Oxford. På måndag kväll landar jag i Brighton igen, och mamma flyger hem till Skåne. Bye, bye!

Jag på Seven Sisters igår.

Och nu kom leendet

En underbar dag med fint väder, trevligt sällskap och vandring i det engelska landskapet. Vi tog bussen till Portslade och trodde att vi ganska snabbt skulle ta oss till Devil's dyke. Det blev en lite längre vandring än vad vi hade tänkt oss, men det var underbar utsikt och härliga omgivningar så det gjorde inget. Efter vandring genom öppna fält kom vi fram till Devil's dyke och efter att ha spenderat lite tid där vandrade vi tillbaka mot Brighton. Nu hamnade vi i Hangleton och tog bussen därifrån. Dagen avslutades med middag på en mysig restaurang.

Jag är glad. Och framförallt för att jag har utmanat mig själv. Att ändra middagsplanerna och gå ut och äta på restaurang är ett stort och viktigt framsteg, och jag känner direkt hur mycket bättre jag mår. Det går om man bara försöker. Så är det.

Vi hittade en söt liten ponny!

Och vi vandrade upp och ner...

...och hade härlig utsikt.

Vi visste inte riktigt vart vi var...

...men vi kom fram till Devil's dyke efter några timmar.

En välbehövlig paus.

Vi hittade en stor häst också!

Mat i magen passade bra efter dagens äventyr.

Och ljuset blir svagare

Ångesten står mig upp i halsen
Den lämnar aldrig min sida

Desperata försök efter ett fritt liv
men det slutar ofta i kaos
Det blir aldrig rätt

Spegelbilden är hemsk
Jag vet att mina ögon lurar mig
ännu en gång

Jag vet vart jag inte vill
Det helvetet har jag redan varit i

Mina drömmar är starka
men hoppet desto svagare

Det är de bra stunderna jag ska fokusera på.

Naturen är bästa medicinen

Denna dagen kommer jag komma ihåg som en av de bästa under min Englandsvistelse. Klockan nio träffade jag Kristin och Lina på stationen och vi satte oss på tåget mot Southampton, och efter ett byte var vi framme i Brockenhurst. New Forest nationalpark var målet, och då speciellt hästarna som går omkring där.

Jag mådde underbart bra där ute i naturen. Myste med hästarna, vandrade i skogen, klättrade i träd, gick balansgång över en stock för att komma över en å och pratade med tjejerna om allt möjligt. Vi avslutade dagen med en fika i "Secret Garden". Jättemysigt!

Två timmars tågresa fram och tillbaka var det helt klart värt. Nu mår jag bra i själen!

Felfritt ska det vara

I nästan fyra timmar satt jag och försökte skriva en summary utan några som helst grammatikfel. Och så en comment text på det. Jag höll på att få panik när jag fastnade på ett stycke, och var nära att springa ut från klassrummet. Jag fick ihop allt tillslut och det skulle kännas okej om jag inte visste att det krävs så ytterst få fel för att bli underkänd. Not okey.

På tal om något mycket roligare så köpte jag en longboard igår! Jag är lite förvånad över mig själv, men det känns jätteroligt. Jag gjorde faktiskt framsteg igår under tiden Malin och jag åkte. Först fick hon dra mig fram, men senare kunde jag både ta fart och hoppa upp på brädan själv. Nu är det den riktiga farten som saknas, haha. Men jag ska öva mycket!

Jag är helt slut i huvudet efter det där provet. Ska laga mat nu och sedan mysa ner mig framför en film. Det känns okej.

Är du på bio och tycker du behöver borsta
tänderna så behöver du inte oroa dig ;-)

Sol!

Äntligen har solen gjort comeback i Brighton. Det var verkligen på tiden!

Så nu ska jag placera mig på stranden och njuta av solens strålar, och plugga lite däremellan.

I don't wanna go back

Idag gick jag till och från universitetet. Jag får sådana där konstiga idéer ibland. Att gå ena sträckan går väl an, men fram och tillbaka är nog lite att ta i. Men jag har ätit bra under dagen, så det väger väl upp? Fast jag vill inte behöva gå tre timmars promenad varje dag för att kunna äta bra. Som ni säkert har märkt så åker jag ganska mycket berg- och dalbana nu. Och tro mig, jag försöker ta kontrollen.

Jag håller på att spara min gamla blogg, kopierar alla inlägg och sådär. Ganska intressant att läsa igenom allt. Jag går bakåt i tiden och har precis gått igenom hela tiden på behandlingshemmet i Varberg. Jag letar just nu efter motivation som ska få mig att hålla ögonen på målet. Jag vill börja plugga ett program till hösten och då måste jag hålla huvudet över ytan.

I början av behandlingen hade jag skrivit ett inlägg om hur en middag hade gått:
  • Jag åt upp salladsbladen först och sorterade sedan paprikan, ärtorna och majsen i varsin hög. Jag åt en hög i taget.
  • Jag satt med benen uppe på stolen och fötterna i luften. Jag blev tillsagd att ta ner fötterna på golvet.
  • Jag åt klyftpotatisen efter storlek. Dom sista la jag upp på en rad så att jag var säker på att jag åt dom i rätt ordning.
  • Jag försökte smeta ut såsen på tallriken så mycket som möjligt.
  • Jag blev tillsagd att skrapa upp såsen som var på kanten på tallriken.
  • Jag stirrade ner i tallriken under hela måltiden.

• Inte vill jag tillbaka till det? No way.

Imorgon blir det sovmorgon. Det tycker jag att jag förtjänar. Och just det, den engelska grammatiken kan jag lägga åt sidan nu eftersom jag blev godkänd på tentan. Wihoo!

Snubbelflickan

Det känns som om jag kommer slitas itu.
    Två olika sidor.
    Den ena fylld av glädje och nyfikenhet.
    Den andra fylld av rädsla.

Jag snubblar fram.

Jag tänker också åka fram

Jag provade Malins longboard idag. Det var kul och därför tänker jag också köpa en longboard. Det ska bli mitt projekt att lära mig åka! Mycket billigare att köpa en här i England än hemma i Sverige också. Och ja, den får plats i väskan så att jag får med den hem. Mina väskor är långa, so no problem. Och mamma kommer ta med sig en del när hon kommer om två veckor. Jag längtar jättemycket tills dess förresten!

Nu ska jag ut en sväng och handla lite. Tänkte göra linsgryta ikväll. Fast vet inte om jag orkar...får se.

En liten skog

Idag har jag varit i skolan hela dagen. Satt kvar till efter fem och skrev på min uppsats. Tänkte faktiskt åka dit där imorgon och skriva vidare eftersom jag upptäckte att det var betydligt lättare att koncentrera mig och hålla fokus där.

Efter att ha suttit stilla hela dagen tyckte jag det passade bra med en långpromenad hem. Jag gick in i en liten skog som jag bara har gått förbi innan. Den var väldigt mysig.

Nä, nu ska jag faktiskt lägga mig och försöka sova.

Nya intryck

Jag är tacksam att ni bryr er om mig, det värmer i hjärtat. Om jag har gått ner i vikt eller inte tänker jag inte sitta och skriva om, dels för att jag inte vill ha tankarna på det och sedan för att jag faktiskt inte har någon aning. Jag har inte vägt mig sedan mitt sista samtal (januari) med min behandlare, men jag erkänner att jag väldigt gärna skulle veta vad jag väger eftersom tankarna är riktigt elaka. Men jag tackar för er omtanke!

Idag har vi haft två lektioner. Det har nog inte hänt på väldigt länge, men jag tycker att det var skönt. Vi har för mycket fritid för min smak, men det är nog mycket för att jag behöver hjälp med att få struktur på dagarna. Efter skolan handlade jag frukt på marknaden som är på universitetet på tisdagar och åkte sedan hem, dumpade mina saker och gick för att möta Kristin. Vi tog en härlig promenad och fick se lite nya delar av Brighton. Det behövdes.

Jag håller på att leta hotell i Oxford. Mamma kommer förmodligen hit nästa helg och då tänkte jag att några dagar i Oxford kunde passa bra. Så är det någon som har tips på något bra hotell, eller något annat trevligt i Oxford, so let me know.

Nu blir det nog en liten promenad längs strandpromenaden i den härliga friska kvällsluften.

Vi hamnade uppe på någon bro. Bra utsikt hade vi i alla fall.

Preston Park

Det gäller att våga leva

Idag kom solen tillbaka, och därav lite av solbrännan. Jag och Malin tog en promenad och hamnade mitt i ett hyllningståg till Brightons fotbollslag som tydligen har avancerat eller något. Vi gick där och sjöng med och då tycker vi att vi borde räknas som fotbollsfantaster nu. Eller just det, en match ska vi kanske gå på också. När vi kom hem gjorde vi pannkakor. Pannkakor med hallonsylt passade utmärkt denna söndagskväll!

Igårkväll följde jag förresten med Frida och Kristin till en park här i närheten och tittade på en ljusshow. Hela parken var upplyst av många eldar i olika former. Det var en häftig upplevelse! Och ett perfekt slut på en annars tråkig och seg dag.

Morgondagen är ganska oplanerad. Ingen skola, men uppsatsskrivande lär det nog bli. Och bio på kvällen antagligen.

Ja, ibland känns livet okej måste jag säga. Det gäller nog mest att våga leva det. Denna dagen hade slutat helt annorlunda om jag hade följt det elaka monstrets planer. Så ett poäng till mig!

Här görs det pannkakor!

Hela St Ann's Well Garden var upplyst av eldar!

Mannen med fiolen

Jag har inte gjort någonting idag. Bara gått runt och väntat på att dagen ska ta slut ungefär. Varit i stan, suttit på stranden en stund... Det är så tråkigt väder, halvsoligt emellanåt och regndroppar stunden efter. Jag såg en rolig man när jag var i stan i alla fall. Han stod på en lina och spelade fiol samtidigt, ibland på ett ben och så gjorde han några små konster ibland. Det verkar inte bli roligare än så idag.

Så är det ibland.

Tack och lov, nu är det över

Jag fick uppleva den längsta natten på länge. Det tog lång tid innan jag kunde somna eftersom jag bara hade engelsk grammatik i huvudet. När jag väl somnade så drömde jag bara om grammatik och gjorde till och med tentan (och konsigt nog gick det bra). Jag repeterade massa saker också, om jag sov eller inte vet jag inte. Inte speciellt avkopplande i alla fall och halv fyra vaknade jag och tänkte att snart borde det vara dags att gå upp. Hur tentan gick vet jag inte, men jag hoppas att jag lyckades skrapa ihop till ett godkänt.

För att fira att 3-timmars grammatiktenta var över åt jag lunch med ett gäng classmates på Falmer Bar på universitetet, enchiladas blev det. En promenad genom stan och en stund på stranden har jag också hunnit med. Nu ska jag ta mig till affären och köpa något att äta. Är fortfarande mätt efter lunchen, men det får gå ändå.

Inget mer grammatikplugg. Yes!

Jag är glaaad!

Grammatikpanik

Nu känns huvudet mosigt. Grammatikplugg hela dagen. Men jag ska ge verben en chans till att fastna i huvudet, sedan får det räcka. Tentan får gå som den går. Det finns ju alltid omtenta. Livet raserar inte om jag inte skulle klara det. Viktigt att komma ihåg.

Så nu en rolig stund med verben, promenad och sen bädda ner mig och titta på film eller något.

Hoping for the best

Och ni såg mig falla...

Skärgårdsdrömmar

Jag hittade världens finaste Saltkråkanhus på Norröra (där de spelade in Saltkråkan). Mamma och pappa är dessvärre inte så sugna på att hyra det eftersom det inte finns rinnande vatten. Man får pumpa vatten och tvätta sig i en balja/havet. Jag tyckte att det lät kul och mysigt, det tyckte inte dom. Vi får väl se vem som vinner i slutändan! ;-)

Förutom att leta semesterstugor har jag faktiskt pluggat idag. Är nästan färdig med "Summary practice", ska skriva det lilla sista imorgon innan jag skickar det till snälla Malin som lämnar in det åt mig. Skolan börjar imorgon nämligen, men jag åker tillbaka först på onsdag. Vi har bara en lektion imorgon och sen tenta på fredag, så jag kände att jag likagärna kunde vara hemma några dagar till.

Stallet har jag också hunnit med idag. Red en mysig tur. Viril hoppade till för några fåglar och lekte vildhäst en liten stund, men annars gick det bara bra. Några regndroppar kom från de mörka molnen den sista biten också. Och promenad med lillasyster nu ikväll blev det också.

Nu ska jag lägga pussel (beroende) och sedan bädda ner mig i sängen och titta på film. Det dröjer nog ett tag innan jag kan stänga ögonen.

Saltkråkan är en av mina favoriter!

1 maj

Tiden går snabbt, redan 1 maj. På onsdagkväll åker jag tillbaka till Brighton. Grammatiktenta på fredag...not fun.

Idag blir den en tur till Tyskland. Pappa ska ha 60-årsfest i juni så det är Boardershop som är målet för dagen, men vi ska till ett annat ställe i Tyskland också. Kommer inte ihåg vad det heter, men ska bli roligt med en liten dagsutflykt.

Igår grillade vi fiskpaket och hade matvetesallad till. Gott!