Skåneland

I'm hoome!

Det känns skönt att vara hemma. 9½ vecka har jag varit i England, konstigt vad tiden går fort. Resan gick bra, men det pep när jag gick igenom säkerhetskontrollen vilket det aldrig har gjort innan. Jag förstår inte heller vad det var som pep. Eftersom hon inte hittade något när hon visiterade mig fick jag ta av mig skorna och de fick sig en tur genom röntgenmaskinen. De där engelskmännen alltså... Pappa och Elin hämtade mig på Hyllie station och sedan körde vi hem.

Det ska bli underbart att sova i min säng. Längtar efter att krypa ner i den! Jag kommer nog sova gott inatt.

Trött, men glad!

Brightons fiskmåsar på kalas

Igår när jag var ute på fotopromenad hörde och såg jag helt plötsligt massa fiskmåsar. Det var ett tjockt moln av dem och mitt i stod en gammal tant och kastade ut mängder med bröd. Det var ingen vacker syn, bara skrämmande. Mitt i stan dessutom. Hon kunde kanske ha valt en lite bättre plats om hon nu skulle locka till sig alla fiskmåsar i hela Brighton.

Fiskmåsarna här är inte trevliga, de flyger precis ovanför huvudet på en och attackerar en när man har något ätbart i handen. Farliga djur.

Här ser man en liten del av fåglarna...

Royal Pavilion

Jag tappade hakan lite första gången bussen körde förbi detta Taj Mahal-liknande palats. Vad gör en sådan byggnad mitt i centrala Brighton? Byggt för en prins och senare kungens sommarställe. Typ sådär.

Är ni i Brighton så gå in och titta, det är det värt. Men inte är det ett dugg engelskt, varken innanför eller utanpå.

Jag funderar för mycket

Här sitter jag och funderar. Det känns som om jag har gjort det alldeles för mycket på sistone. Lyckades vara lite social nu ikväll i alla fall och umgås med de andra i lägenheten två våningar upp. Inte alltid så lätt när tankarna kväver mig...

På onsdag åker jag hem till älskade Skåneland. Som jag längtar! Inte för att jag inte trivs här, men jag behöver få en paus från allt ansvar och allt annat vad det innebär att inte bo hemma. Det blir lite flygande fram och tillbaka den här månaden. Ska ju hem över påsk en vecka också. Men det blir så bra så.

Kanske är det dags att krypa ner i sängen? Jag kommer säkert vara uppe några timmar till, men jag får väl börja någonstans. Skola imorgon, grammatik och sen "oral presentation". Superkul... men jag ska nog ta mig igenom det också.

Jag som har lite kul med webbkameran...

Bättre sent än aldrig

Idag har jag tvättat, släpat ner dammsugaren, städat, powernappat, gått i några affärer, promenerat runt... allt utom att plugga känns det som. Imorgon får bli pluggdag, seriöst alltså. Jag måste förbereda min "oral presentation" som jag har på måndag.

Jag har ju glömt att visa er bilder från London så slänger upp några nu. När jag har druckit upp mitt te ska jag göra mig iordning för sängen och sedan titta på några Vänner-avsnitt. Såg visst att det är tid att ställa fram klockan en timme inatt. Det hade jag helt glömt bort. Blir en liten sovmorgon imorgon då kanske.

De små sakerna

En strandpromenad. En sol. En bok. En glass.

En välförtjänt paus.

Värme

Jag hade en jättebra dag i London igår. Varmaste dagen än så länge. Underbart!
Nu ska jag ut i solen och läsa en stund innan det blir för kallt.

London!

Onsdag betyder ledig dag från skolan och finns det då ett bättre sätt att utnyttja den än att åka till London? Skulle inte tro det! Det var flera år sedan jag var i London så det ska bli jättekul. Det blir lite turistande och lite shopping och så ska vi nog strosa runt i Hyde Park och äta något gott i det fina vädret. 16 grader varmt ska det bli idag, helt perfekt!

Kameran är laddad, nu är det bara jag som ska bli färdig.

Reseguide London

Ett levande hav

För idag har jag suttit i klänning på stranden och inte frös jag ett enda dugg! Nu är våren här på riktigt!

Bild som jag tog igår när vi var ute på Brighton Pier.
Nu börjar Brighton blomma upp!

Jag bara önskar att jag kunde slippa ångesten
och de dumma tankarna.
Orkar inte mer.

Söndagsmys

Idag blev det återigen en promenad till Marinan i vårsolen. Bakluckeloppis och marknad var vårt mål. Loppisen stängde när vi kom och marknaden var inget att hurra för, men vi fick en trevlig promenad och ska återvända till loppisen nästa söndag. På vägen gick vi rakt igenom något jippo med gamla motorcyklar. Inte för att jag är speciellt intresserad av motorcyklar, men det var roligt att se alla gamla modeller. Fanns många roliga.

Ett mål till med dagen var att köpa fisk&chips, så vi köpte från ett ställe och satte oss på stranden. Maten var ingen höjdare den heller, osaltat till tusen. Nä, nästa gång litar jag på att Malin tar med sig ett saltkar. Det har hon lovat. Och så får vi nog hitta ett bättre ställe. Men trots våra "misslyckanden" var det en trevlig och mysig söndagseftermddag. Vi gjorde sådär lagom mycket.

Det tråkiga är att min mage protesterade nu efteråt med att ge mig en jobbig magkatarr så att jag nästan vek mig av smärta. Jag kan tänka mig att det är en blandning av stress och ångest över maten. I don't like it.

Nu ska jag få i mig lite soppa tänkte jag. Den planerade linsgrytan tar jag imorgon istället när aptiten förhoppningsvis är bättre. Skypedejt med familjen sedan och slutligen promenad med Malin. Det får avsluta min vecka. Jag kanske kan klämma in lite grammatikplugg ikväll också. Vi får väl se.

Många gamla motorcyklar fanns där.

Living in the real world

Solsken, vårkläder, shopping och vilstund på stranden. Helt okej lördag om jag får säga det själv. En klänning fick följa med mig hem och tunna fingervantar eftersom jag blev av med mina vantar förra helgen.

Efter en paus hemma gav jag mig ut på foto/powerwalk. Solnedgången var mitt mål men det blev inte riktigt som jag hade tänkt. Igår var solnedgången helt underbar, men då hade jag självklart inte kameran med mig. Men jag får fler chanser, det är jag säker på. När alla som gick emot mig stannade och tog upp kameran undrade jag vad som var på gång så jag vände mig om och såg en stor fullmåne. Fantastisk syn, men så svårt att få en bra bild. Övning ger färdighet sägs det?

Efter en sen middag ligger jag utslagen i sängen. Åt för mycket godis i eftermiddags så aptiten var inte på topp till middagen. Men maten är i magen eftersom jag så väl vet att jag måste äta, hur motigt det än är. Monstret lurar runt hörnet och är redo att attackera när som...så tugga och svälj. Och jag har dessutom upptäckt att jag verkligen har levt i en bomullsvärld de senaste åren. Mat, vikt och ångest - jag klarar inte av det pratet. Men jag måste vänja mig?

Nu ska jag nog plöja igenom några Vänner-avsnitt. Diska först kanske. Jag saknar diskmaskinen hemma.

Solnedgång över västra piren
och
f
ullmåne över Brighton Pier.

Om ändå solen sken

Det är fredag och jag har sovit ut för första gången på länge. Tänkte att jag behövde det. Dagen är helt oplanerad, trist nog ska det regna...men det ska bli fint väder imorgon igen. Igår lämnade jag in min uppsats om "Educating Rita" och det betyder att vi inte har någon inlämning eller något annat före påsk, förutom ett diagnostest sista dagen innan lovet. Härligt!

Jag åker ju hem en sväng om mindre än två veckor. Det ska bli skönt eftersom det är stort kaos i huvudet. Det känns som om jag hela tiden snurrar runt och inte kan ta mig loss...hatar det. Nästa vecka blir det i alla fall lite mer struktur på dagarna då vi faktiskt går i skolan alla dagar förutom onsdag. På onsdag blir det förmodligen en dagstripp till London! Det tar ca 50 minuter med tåget till London från Brighton. Jag har varit här i snart två månader och har inte varit i London en enda gång, så kan det ju inte fortsätta. Så på onsdag kör vi sightseeing/shopping.

Nu ska jag snart göra frukost och sen ta mig ut på stan tror jag. Så länge det inte ösregnar är det okej.

Lillasyster & jag.

Bye, bye!

Nu är familjen hemma i Sverige igen. Det har varit fem mysiga dagar. Vi har gått runt i Brighton, tagit bussen till Rottingdean, ätit scones och druckit te, besökt Royal Pavillion, ätit god grekisk mat, shoppat, lillasyster och jag har varit på bio och en del annat. Vi fyllde på mitt skafferi och kylskåp idag också, så nu har jag så att jag klarar mig.

Jag har ju planerat att komma hem till påsk, men jag känner att det är läge att åka hem en sväng innan också. Så den 30 mars sätter jag mig på flyget hem och är hemma några dagar. Det ska bli skönt och jag tror att det är något jag behöver. Lite obalanserad är jag måste jag erkänna.

Nu ska jag bädda ner mig i sängen och brainstorma lite på uppsaten som ska vara inlämnad på torsdag. Sedan dvd-box och efter det sova.

Här kommer några bilder från de senaste dagarna...

Scones och te

Besök i Rottingdean

Lillasyster och jag

Vi köpte japanskt godis på "Cybercandy", en
affär som har godis från hela världen

Många roliga bilder tog vi på Brighton Pier

Julafton redan?

Nu är familjen här! Jag har tagit med dom på fika med scones och te, de har fått se lite av Brighton, lägenheten och så har vi ätit på Jamie Olivers restaurang. En bra första dag. Jag sov inte mycket inatt så jag är extremt trött. Jag fick en hel resväska med saker förresten. Te, knäckebröd, läkerol, dvd-boxar, kläder och lite annat. (Och en lättnads suck kom när jag provade shortsen och såg att de passade)

Imorgon är det skola på förmiddagen. Familjen ska komma dit när jag slutar och så ska jag visa dem runt. Efteråt ska jag ta dem till några andra ställen, Brighton Marina och Rottingdean hade jag tänkt. Vi håller tummarna för att det inte blåser lika mycket imorgon som det har gjort idag. Jag klarade knappt av att gå framåt när vinden var som starkast.

Nu ska jag snart stänga ögonen och hoppas på en god natts sömn. Det behöver jag.

Det var nästan som julafton när jag öppnade
resväskan som de hade haft med till mig!

Fishbourne and Chichester

Idag har vi varit på utflykt. Det har varit en trevlig dag med ganska fint väder. Vi hoppade på tåget på Brighton station och efter ett byte var vi framme i Fishbourne. En promenad på några 100 meter och sedan var vi framme vid "Roman Palace". Vi fick en liten guidad tur, såg en film och gick runt själva och tittade. Jag tycker att utgrävningar är väldigt intressanta. Golven som de hade fått fram var helt fantastiska. Jag älskar mönstren, tänk vilket jobb som ligger bakom. Kul att se på!

Efter en kort tågresa var vi framme i Chichester, en trevlig liten stad. Vi gick först runt och tittade lite och fick sedan en guidad tur i Katedralen. Mycket intressant historia, men när guidningen har varat över en timme började det bli liiite segt. Efteråt gick i alla fall jag och min traingroup till ett gulligt café och fikade. Scones och te för min del!

En mysig dag!

Några bilder från dagen

Sol och marknad

Jag kommer ingenstans med min Summary. Känns helt omöjligt just nu. Den ska vara inlämnad på måndag, men eftersom familjen kommer på torsdag tänkte jag försöka göra så stor del som möjligt nu innan. Får väl se hur det  blir med den saken.

Dagen har tillbringats i skolan. Vi har haft vårväder på riktigt idag! Satt ute på lunchen och njöt av värmen från solen. Det var marknad på Libary square också. Det är alltid fruktmarknad på tisdagar, men denna veckan är det tydligen "Green week" så där var många andra roliga saker. Jag fick pennor och överfallslarm från polisen. Och så köpte jag frukt såklart.

Väl hemma blev det en promenad till Marinan med Malin, och så har jag skypat med mammsen och pappsen. På torsdag får jag läkerol! Underbart! Imorgon ska vi på utflykt. Denna gången till West Sussex. Och så är det tåg som gäller. Ska bli mysigt.

Nä, nu får jag ta tag i pluggandet. En promenad först kanske...kan inte koncentrera mig i alla fall.

Marknad på Libary square

Upp och ner för Brightons backar

Jag har tillbringat eftermiddagen med att vandra upp och ner för Brightons backar. Brighton har en väldigt speciell natur, man kan väl nästan säga att centrum ligger nere i en dal. Idag tror jag att vi har varit på de två högsta punkterna, eller i alla fall nära. Vi vandrade först uppåt, uppåt och lite mer uppåt åt ena hållet. Gick neråt och uppåt på andra hållet. En promenad på 2½ timme, och ja mina ben är som spagetti. Det var Walking society på Universitetet som anordnade detta. De brukar gå på sådana här turer lite då och då. Vi hade underbart väder, sol och en helt okej temperatur. Nu tror jag minsann att våren är på väg på riktigt! Det ska bli mycket varmare i veckan.

Jag sprang inom affären på vägen hem och fyndade körsbärstomater och päron. Och som belöning för promenaden köpte jag ett paket flapjacks. Flapjacks är en havrebaserad bar typ, och det finns i många olika varianter. På skolan har de jättegoda med torkad frukt och annat. Jag tycker om den som de kallar för gi-flapjack. Där är torkad frukt och pumpafrön i, och lite mindre socker skulle jag tro. Men ett perfekt mellanmål då och då!

Nu borde jag snart börja med middagen, kyckling och champinjoner i ugn. Och så blir det plugg...

I en annan värld

Jag är lite frånvarande både här och i verkligheten. Det är mycket att kämpa med och jag känner att jag får lägga min energi på att hålla mig på rätt väg. Tråkigt, men sant...  Jag har ändå gjort en del roliga saker de senaste dagarna. I onsdag var vi ju på utflykt med skolan. Soligt väder hade vi och det tackar vi för. Vi fick se en del av East Sussex. Den engelska landsbygden är verkligen så som jag har föreställt mig. Det ser så engelskt ut. Vi besökte några ställen i alla fall, åt äcklig fish&chips (så besviken jag blev. nästa gång blir det ett ställe vid stranden) och så fick vi reda på att alla klarade fonetiktentan. Jag fick mycket bättre poäng än jag hade väntat, nästan VG ju. Kändes lite bra!

Idag har vi varit lediga. Jag och Olivia tog en promenad genom Brighton&Hove och hittade tillslut Hove Park. Det har varit helt underbart väder här idag. Riktiga vårkänslor! Kvällen har jag tillbringat nerbäddad i sängen. Jag har ätit jordgubbar och plågat min mage med lite yoghurt (jag saknar min laktosfria yoghurt och när jag kommer hem är det bäst att kylskåpet är fullt med min yoggi!).

Imorgon tänkte jag försöka få lite skolarbete gjort. Uppsatsskrivande...det måste också göras.

Skakigt

Idag har vi tvättat. Det var tre veckor sen sist så det var verkligen dags nu. En sak har jag lärt mig och det är att det är väldigt tacksamt att ha tvättmaskin hemma och slippa gå iväg med stora väskor. Det är inget kul alls och det är absolut inga roliga pengar.

Mitt mående är inte på topp, och då menar jag mest den psykiska delen. Det är mycket som snurrar runt i huvudet och jag klarar inte riktigt av att kontrollera det. Det är tufft att leva i den "vanliga världen", och då jämför jag med bomullsvärlden som jag har levt i under alla år i behandling. Prat om vikt, mat och motion finns överallt hela tiden. Det är jobbigt. Tankar som att svälta, motionera tills jag ramlar ihop och sedan åka hem till det trygga där hemma finns. Men jag vet att det inte är det jag vill, utan jag vill klara av de här månaderna och visa för mig själv att jag kan och att det friska livet är så mycket roligare att leva.

Imorgon ska vi på utflykt med skolan. Vi ska se lite mer av East Sussex, vilket ska bli kul. Inte så kul att vi ska mötas innan nio på morgonen, men det får väl gå. Och så håller vi tummarna för sol!