Fynda är roligt

Jag har haft en trevlig shoppingstund i stan! Köpte ett badlakan, två tjocktröjor och 10 par strumpor. Och allt på rea! Det tycker vi om! Och så gick jag in en sväng i älskade affären Poundland. Hittade en ugnsform, kökshanddukar och det bästa av allt, åtta burkar Cola zero för 99 pence. Lycklig gick jag tillbaka hem med mina påsar i handen.

Skolan var lite seg idag. Fonetiken blir bara krångligare känns det som. Imorgon ska vi få runtur på campus. Det ser jag fram emot! Och så är vi lediga på onsdag (måste visserligen skriva en första kladd på min argumenterande uppsats). Och ikväll ser jag fram emot att skypa med familjen.

Ska fixa middag nu snart. Soppa på påse är bra grejor det. Enkelt, snabbt och billigt.

Mina fynd!

Och så bjuder jag på en bild av mig i nya tröjan.

Solsken över Brighton

Denna söndag har innehållit lite sådana dära typiska söndagsysslor. Sov lite lagom länge, åt frukost i lugn och ro och sedan promenerade jag längs stranden till den stora mataffären i Hove. Och vet ni vad det bästa av allt var? Det var strålande sol, och den värmde mig lite grann. I den stora affären for jag runt som en yr höna. Laddade upp med yoghurt, pasta, grönsaker, tacosås och lite annat. Kommer nog inte behöva handla så mycket mer den här veckan. Möjligen något protein. Till middag idag gjorde jag kycklingfilé i ugn med champinjoner + lök, pasta och en egengjord tomatsås. Pluspoäng till mig minsann! Och så har jag en kycklingfilé till matlåda imorgon. Här tänker vi efter ska ni veta.

Pluggats har det också gjorts en del idag. Dikter och fonetik. Ja, det finns ju roligare saker, men fonetiken börjar fastna lite i alla fall. Vi tog paus i pluggandet på eftermiddagen och gick runt i Brighton några timmar, jag och min flatmate. Det är en stor och fin stad det här. Vi bor bara några minuter från stadskärnan dessutom. Det är verkligen det perfekta läget - både nära till stan och stranden.

Nu ska jag plugga lite mer och sedan försöka sova.

Solen sken idag!

Filmmys

Efter en sen middag bäddade jag ner mig i sängen. Tittade först på Vänner och efteråt "Notting Hill". Jag älskar den filmen! Popcorn och pepsi max fick göra mig sällskap. Jag köpte ett täcke idag förresten. Så nu sover jag med två täcken och två fleecefiltar, dessutom raggsockar och tjocktröja vissa nätter. Jag längtar tills våren... men det skulle bli typ 8 plusgrader nästa vecka. Det tycker vi om!

Nu ska jag titta färdigt på filmen och sedan försöka sova. Imorgon är det läxor som måste göras...

Myspys!

Promenad

Internet är inte att lita på. Helt plötsligt försvinner det och jag som inte är van vid det blir ganska frustrerad. Men jag får väl vänja mig helt enkelt. Det finns ju dessutom massor av caféer med internet.

Nu är första veckan i skolan avklarad. Det har inte varit någon slöstart, utan det har varit ganska intensivt. Vi har två läxor tills på måndag. Får ta och göra dom imorgon. Känns skönt att ha lördagen fri och utforska Brighton lite. Jag gick längs strandpromenaden innan, gick åt Hove-hållet. Har inte gått så långt innan så det var kul att se lite mer.

Jag får se vad lördagen mer har att bjuda på. En tur på stan blir det nog. Måste köpa en mössa och kanske en varm tröja till. England är ett kallt land...

Gatan där jag bor.

Typiska smala engelska hus.

Dagarna går

Jag ligger i sängen, har musik i öronen och dricker te ur min fina termosmugg jag fick av Ie i julklapp. Kom hem för någon timme sedan. Lärarna hade anordnat ett "Welcomeparty" på en pub här i närheten. Det var skönt att det var så nära att jag kunde gå dit. Jag lärde känna några nya människor också, vilket var jättekul. Det finns verkligen hur många pubar som helst här i Brighton och Hove. Det är en stad som kan erbjuda mycket. Jag längtar tills det blir varmare så att man kan sitta på stranden och njuta av solen. Nu är det lite kallt för det, men det är ändå skönt att gå på strandpromenaden.

Igår hade vi det där diagnosprovet. Det var inte lätt och jag gissade väl på typ 90%... ska bli intressant att se resultatet sedan. Det är trots allt 1 credit som står på spel, men man kan ju alltid göra om det senare. Men nästan 3 timmars jobb har jag inte lust att göra om. Readingprovet gick väl okej. Vi fick meningar, en text och några ord som vi skulle prata in på en bandspelare. Nervös blev jag och hakade upp mig. Vi skulle säga vårt namn innan vi började med orden och så, men det glömde jag självklart. Kom på det efter en stund. Guldfiskminne...

Jag var i alla fall duktig och satte mig i biblioteket och gjorde läxan efteråt. Gick runt en stund på universitetsområdet också innan jag tog bussen hem. Och nu har jag äntligen fixat det där fotot vi skulle haft med oss i måndags, gjorde det i en fotoautomat i köpcentret. Kan sådana foto aldrig bli bra?

Nä, dags att sova snart kanske. Fast jag är inte speciellt trött för en gångs skull. Skola 10-15 imorgon och sen helg! Ska bli skönt!

Min termosmugg som används flitigt!
England är ett kallt land och värmen är svindyr.
Ingen bra kombo...

Det är roligt att gå i skolan

Pluggkoncentrationen är väl inte på topp. Det var längesen jag pluggade sist och jag har verkligen sett fram emot att börja igen, men det tar väl ett tag att vänja sig vid studierna igen. Jag läser just nu i en bok som heter "Practical phonetics and phonology". Sådär kul, men ganska intressant ändå. Vår lärare är jättebra och rolig i alla fall! Det betyder mycket.

Imorgon ska vi typ ha ett diagnostest, så att det ska se vilken nivå vi ligger på och vad vi behöver jobba på. På torsdag ska vi ha ett readingtest och då ska vi tydligen sitta vid datorer och prata in och sedan ska vår lärare lyssna och se vad vi behöver jobba på här också.

Dagarna är intensiva och det är mycket så här de första dagarna. Jag känner att kroppen och huvudet inte riktigt hänger med. Jag är van vid att helt kunna bestämma vad och när jag ska göra saker, och här är det verkligen inte så. Jag tog en välbehövlig promenad på strandpromenaden innan och gick tillbaka genom stan och passade då på att köpa schampo och lite annat i en affär där allt kostar 1 pound. Perfekt att köpa sådana saker där.

Nu tänkte jag kanske fortsätta med läsandet i boken, eller så lägger jag mig i sängen och tittar på någon tv-serie. Vi börjar inte med testet förrän kl 12 imorgon. Skönt med sovmorgon. Visserligen börjar vi typ aldrig före kl 10, men eftersom det tar en stund att ta sig till universitetet (pga av all trafik och alla stopp) kan man inte sova så länge på dagarna ändå. Men det är kul att gå i skolan igen!

Här sitter jag och försöker plugga ;-)

Inflyttad i lägenheten

Tiden går så snabbt! Den bara flyger iväg. Jag har bara varit här i tre dagar men det känns som minst en vecka. Flyttade in i lägenheten igår och den är helt okej. Nu när vi var fått värme och varmvatten så blev det lite trevligare. Fy tusan vad kallt här var igår och idag. Jag sov i mysisbyxor, tjocktröja och raggsockar. Men inatt behöver jag inte göra det, och så kommer det bli lättare att gå upp imorgon. Det kändes som om man typ sov i tält, kroppen var varm men huvudet iskallt.

Första dagen i skolan idag också. Vi har registrerat oss och fått studentkorten (NUS-card). Jag blev jätteful på fotot, haha. Men ja, jag får väl leva med det. Vi tog en tur till biblioteket och kollade in det. Man måste använda sitt kort för att komma in där, typ dra det på någon maskin och så öppnas grindarna. Universitetsområdet är verkligen jättestort! Det ska bli kul att gå och upptäcka det lite mer.

Det är svårt att ta in all information de här första dagarna. Nya människor, ny miljö... ja, allt är ju nytt. Det kommer nog ta en tag innan man kommer in i det. Får försöka ta en dag i taget och ta allt lite som det kommer. Vi börjar så smått komma iordning i lägenheten. Köpt vattenkokare, badrumsmatta, varsin kudde till och lite annat nödvändigt. Jag storhandlade mat innan idag. Köpte basvaror som typ havregryn, krossade tomater, russin och lite annat. Det är så speciellt att komma till en mataffär i ett annat land. Så många nya märken och just England är ju ett speciellt matland. Det tar sin lilla tid att hitta rätt, men samtidigt är det kul.

Några bilder på lägenheten måste jag ju visa. Nu har vi ju fått lite mer ordning här så får ta nya bilder någon dag, men ja så här ser det ut i alla fall.

Köket

En del av badrummet

En del av stora rummet och hallen

Andra delen av stora rummet

Framme i Brighton

Jag klarade av det. Jag sitter nu på mitt hotellrum i Brighton. Familjen lämnade av mig på Kastrup vid sjutiden. Jag småsov sedan hela flygturen. Fick tag i mitt bagage och letade efter tågstationen. Hittade den, köpte biljett och lyckades komma på rätt tåg till Brighton. Väl framme satt jag en stund på stationen och visste inte hur jag skulle göra eftersom jag inte kunde checka in på hotellet förrän vid tvåtiden. Bestämde mig sedan för att ta en taxi till hotellet och fråga om jag kunde lämna mina väskor där. Det gick så bra så och jag gick längs den underbara strandpromenaden så länge. Och vid tvåtiden vandrade jag tillbaka till hotellet och fick mitt rum.

Jag är redan förälskad i strandpromenaden. Så lång och bred, många bänkar att sitta på, caféer, badhytter i glada färger och så vidare. Och nu är det januari, tänk då hur härligt det kommer vara när våren och sommaren kommer. Och det bästa är att jag bara kommer bo 100-200 meter därifrån!

Ikväll ska vi träffas ett gäng från klassen. Det ska bli jättekul, men jag kommer vara trött. Jag är väldigt trött redan. Gick upp innan fem efter bara några få timmars sömn, och så hela resan och allt. Och så ligger vi en timme bakåt här. Men det kommer säkert bli så bra så.

Kanske ska försöka vila en stund nu. Jag har en skön och bred säng i alla fall. Sedan att här är svinkallt är en annan sak.

Stranden, och ovanför är där en bred strandpromenad.

De färgglada badhytterna.

Hejdå Sverige och Skåneland

Sitta ner lugnt och stilla hela kvällen? Hur kunde jag tro det? Det blev precis tvärtom, jag har sprungit runt som en yr höna. Resfebern slog till ordentligt för några timmar sedan, och jag fick gå ut och svalka av mig en stund. Dricker en kopp te nu och börjar känna mig lite lugn igen. Allt är packat och jag kan inte direkt göra något mer. Men jag vet att jag inte kommer vara speciellt lugn förrän jag har checkat in och gått igenom säkerhetskontrollen. Jag är alltid lika nervös för att bagaget ska väga för mycket, att det ska pipa när jag går igenom och så vidare. Åh, blir så trött på mig själv! Sedan är det en stressfaktor att åka själv också, fastän jag har flygit själv innan. Men denna gången är det annorlunda, ingen som står där på flygplatsen och tar emot mig.

Jag och mina två 20-kilos väskor + 10-kilos ryggsäck ska lyckas hitta rätt på Gatwick och ta oss till Brighton. Och sedan till hotellet. Men det kommer säkert gå galant! Jag har ju munnen med mig som min kära mormor alltid säger. De gamla är ganska kloka.

Dagen har gått i rasande fart. Jag är glad att det har ordnat sig med läkarintyg, försäkringskassan och snart csn förhoppningsvis. Nu ska jag till Brighton och leva livet på riktigt! Det var längesen, men nu är det minsann min tur! Som jag har längtat!

Klockan ringer 04.53 (jag har lite konstiga tvång när det gäller mina väckningstider ja) och alltså borde jag sova nu...jag är inte ens i närheten. Jag får titta på några Vänner-avsnitt och hoppas att John Blund kommer smygandes så småningom. Det blir en lååång dag imorgon...

Jag packar

Packning, packning, packning... ja, det är det jag håller på med. Men det känns som om jag börjar få ordning på det mesta nu. Jag vet vad som ska packas ner, och det mesta är nedpackat. Bara några smågrejjor kvar.

Jag ska vandra ut och posta ett brev nu. Ska en sväng till stallet sen också. Väntar på att den andra läkaren ska ringa bara. Det blev uppskjutet från onsdag till idag. Sedan ska jag skriva ut lite papper och lägga i ett kuvert så att det är lätt för mamma och pappa att fixa. Dammsuga mitt rum ska jag också göra. Och ikväll ska vi äta räkor! Mums!

Det känns som om jag kommer kunna sitta ner ganska lugnt ikväll. Eller kanske inte. Får väl se. Nu ska jag ut i alla fall.

Två stora väskor.

Torsdag

Det är så osportsligt att bua på ett annat lag. Alltså, är det inte meningen att man ska heja på sitt lag? Serbien-Kroatien matchen bjöd mest på bu-rop. Ganska trist tycker jag. Men det är fantastiskt hur de orkar hålla på hela matchen. Vi hade några killar en bit bakom oss som hejade på så fint på sitt lag, de borde suttit med resten av supportrarna. Det var en rolig upplevelse i alla fall att ha sett handbolls VM live.

Igår kom jag på att jag måste köpa en stor bag att packa i. Nu när jag måste släpa med mig täcke och kudde också behövs det lite mer plats. Jag kom aldrig in till stan igår så har en del annat att fixa, så jag ska ta bussen om någon timme och sen möta pappa och fixa några saker till.

Ikväll blir det bio med mamma och pappa, Änglagård -Tredje gången gillt. Och vi hinner hem lagom till Sverige-Polen matchen. Perfekt! Men nu måste jag göra mig iordning och sen gå till bussen.

Beroende

Jag är beroende av läkerol, pepsi max och tuggummi. Måste verkligen försöka sluta med det. Allvarligt alltså. Det är varken bra för tänder, mage eller hunger- och mättnadskänslor. Riktigt dåligt.

Så bra att jag ska åka till England då. Då måste jag börja tänka på vad jag lägger mina pengar på. Det är så lätt att det slinker ner ett par tuggummipaket när jag är och handlar med mamma och pappa.

Skärpning nu!

För ett tag sedan började jag spara alla läkerolaskar för att jag
skulle inse vilka mängder det faktiskt handlar om. Pinsamt ju...

Onsdag

Dagens att-göra-lista
  • Packa
  • Fika med Ami
  • En sväng i stan
  • Möta Ie och åka Citytunneln till Hyllie (den måste ju testas innan jag åker)
  • Titta på handboll i Malmö arena, Kroatien - Serbien och Danmark - Algeriet

Helt okej onsdag tycker jag. Dessutom väntar jag på att två läkare ska ringa, så inte bästa dagen att vara iväg men det får gå.

Nu börjar resfebern komma på riktigt. Jäklar vad speedad jag blir!

(Som ni kanske ser så håller jag på och fixar med designen, så vissa saker ser lite konstiga ut så länge)

Mycket att göra

Dagarna springer förbi, det är helt galet alltså. På lördag åker jag! Tidigt på lördag dessutom. Klockan 9 går flyget från Kastrup...usch för sådana tidiga morgnar, men det hör till när man flyger och reser någonstans. Jag kommer tidigt till England och kommer inte få checka in på hotellet förrän typ vid tretiden eller vad det var. Kul ju...not. Det tar bara en halvtimme med tåget från Gatwick till Brighton, men ja jag ska ju hitta rätt och så också. Skönt att inte behöva stressa i alla fall. Jag har all tid i världen. Lägenheten som jag ska bo i får jag tillgång till först på söndag, så därför får jag bo på hotell första natten. Jag ska dela lägenheten med en annan tjej som jag ska gå i skolan med. Det ska bli spännande och kul!

Dagen har varit fullspäckad. Jag fixade lite småsaker i förmiddags och sedan kom Ie och vi drack te och pratade. Tittade på mitt tandemhopp gjorde vi också. Det känns längesen nu. När hon hade gått åt jag innan jag cyklade iväg till stallet. Fick rykta en lerig häst och sedan skritta ut en runda. Myspys! Cyklade hem igen, handlade med mamma och sitter nu skönt i fåtöljen framför teven. Jag ska strax dra mig ner till köket och fixa mat.

Bloggdesignen ska jag se om jag ska fixa lite med ikväll. Det ser inte så roligt ut nu liksom, men det får ta den tid den tar. Har så mycket annat att ordna med nu innan jag reser. Måste komma ihåg att ta en sak i taget, annars blir det pannkaka av alltihop.

Nä, dags att fixa mat och sedan mysa ner mig i soffan.

Jag vill hoppa igen!

En ny början

Jaha, en ny blogg och en ny början, typ då.
Mer tankar från mig kommer senare. Jag ska fixa med designen också så småningom.
Det är mycket att hinna med den här veckan. På lördag åker jag till England och ska vara där i 4½ månad. Men som sagt mycket att fixa innan dess. Har jag tur så fixar sig boendet idag i alla fall, och det är ju alltid något.

Nu ska jag byta om och cykla till stallet. Jag har inte cyklat sen snön la sig på marken, och det var väl typ i november? Så både cykling och ridning förhoppningsvis. Trevligt minsann!

Välkommen till min nya blogg!